De kerkmuzikant op spotify: 150.000 keer per dag geluisterd

Ron Adelaar (61) begeleidt sinds 1983 het Koor 4U van de Sint Ansfriduskerk in het Amersfoortse Bergkwartier. Eerst alleen als pianist, tegenwoordig tevens als dirigent. Hij kreeg lokale bekendheid door de jaarlijkse uitvoeringen van The Passion. Maar het bleef een hobby, die eerder geld kostte dan geld opleverde. Maar daar kwam verandering in. Zijn zoon ging zich ermee bemoeien. En door de digitale media kan Ron nu van zijn muziek leven. Digitale Fontein interviewt Ron Adelaar over een persoonlijke en financiële doorbraak.

Ron Adelaar: “Digitale streaming platforms zijn nu voor mij de ‘podia’ om wereldwijd mijn muziek te laten klinken. Al 50 jaar speel ik in de kerk als pianist/organist en heb op mijn muziek altijd veel mooie en fijne reacties gehad. Maar met het uitbrengen van mijn pianomuziek op Spotify, Apple Music en andere kanalen is mijn bereik gigantisch toegenomen. Van de kerk naar de hele wereld. Ik blijf dat nog steeds heel bijzonder vinden.

DF: Wat is de rol geweest van je zoon?
Ivo (26), zelf ook muziekproducer en inmiddels eigenaar van een platenlabel, had een tijd terug het idee om mijn muziek op Spotify te gaan zetten. Aanvankelijk zei ik toen; “ik ben een redelijk goede pianist en dirigent van een koor in de kerk maar toch geen artiest? Nee, zei hij “maar dan maak ik je artiest…” En zo geschiede, internationaal is mijn muziek na 2 1/2 jaar en 96 pianostukken te hebben uitgebracht bij veel muziekliefhebbers in de wereld bekend. Dagelijks wordt meer dan 150.000 keer een pianostuk van mij beluisterd. Mijn zoon Ivo heeft met zijn kennis en kunde van de digitale wereld in de verspreiding van mijn muziek een cruciale rol gespeeld. Ik maak de muziek, hij geeft feedback, coacht mij op social mediagebied en zorgt voor de verdere vormgeving, het plaatsen van de muziek op alle streamingplatforms.

DF: Wat heeft jouw ervaring als ‘kerkmuzikant’ aan je succes bijgedragen?
Daar is de basis gelegd voor het soort pianomuziek wat ik maak. Na een overweging, preek, speel ik altijd een korte improvisatie, daar is de basis gelegd voor mijn muziekstukken die ik nu uitbreng op de digitale muziekplatforms.
Neoklassiek, meditatief, spiritueel. De kerk is voor mij een fijne plek om me te verbinden via mijn muziek met de mystiek van het geloof.

DF: Wat zouden de nieuwe media voor de kerk kunnen betekenen?
Een podium om in contact te komen met mensen, ervaringen te delen, promotie. In de Katholieke kerk hebben wij priester Roderick Vonhögen die daar een goed voorbeeld van is. Hij heeft een flinke schare aan ‘fans’ en weet het geloof, de kerk op een moderne manier in het daglicht te zetten.

DF: Wat zou de rol van de nieuwe media kunnen zijn voor ‘kerkmuziek’?
Er is veel kerkmuziek die al op Spotify is te beluisteren. De kerk zou zelf meer initiatief kunnen nemen door zelf religieuze afspeellijsten te gaan maken en die te delen op social media.
En ja, ik weet dat er best veel discussie binnen de kerken is over wat de rol van muziek is in de kerk. Voor mij is dat glashelder; het ondersteunt de liturgie op een hele mooie wijze en draagt bij aan de beleving van een viering.
Dat kan ingetogen zijn met mooie klassieke werk, gezangen en psalmen maar ook met musici, zangers die moderne werken vertolken. Nieuwe media kunnen daar een boost aan geven. Dat hebben wij in de Ansfriduskerk gedaan door de afgelopen jaren (vóór Corona) de jaarlijkse Passion 4U uit te voeren en die flink te promoten op social media.

DF:  Is er digitale hoop voor de kerk?
Er is altijd hoop! Maar het vraagt wel actief er mee aan de slag en meegaan met de tijd. De kerk is op veel plekken (zeker in mijn eigen omgeving, de Katholieke kerk) nog erg conservatief. Gelukkig is er op veel lokale plekken ruimte genomen om creatief te zijn.

Luister naar de muziek Ron

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *